ЛЕГО – одна з відомих і поширених на сьогодні педагогічних систем, що використовує моделі реального світу і предметно-ігрове середовище навчання та розвитку дитини. Основним принципом навчання є принцип «Навчання через дію» — діти отримують знання в процесі побудови та
дослідження моделей з конструктора.
Компетентнісна освіта передбачає відповідальність вчителя за формування у школярів умінь і навичок, необхідних для повноцінного життя в сучасному суспільстві. В зв’язку з цим приоритетного значення в освітньому процесі набувають розвиток емоційного інтелекту, креативності, формування навичок соціальної взаємодії, здоров’язбереження.
Використання конструктора ЛЕГО дає можливість педагогам вирішувати завдання освітньої діяльності початкової школи за наступними напрямками:
- Розвиток дрібної моторики рук, стимулюючи в майбутньому загально- мовленнєвий розвиток і розумові здібності.М
- Навчання правильному і швидкому орієнтуванню в просторі.
- Ознайомлення з математичними поняттями, розв’язування математичних та логічних задач.
- Розширення уявлень про навколишній світ, архітектуру, транспорт, ландшафт.
- Розвиток уваги, пам’яті, творчого мислення.
- Формування навички діалогічного мовлення, розширення словникового запасу.
- Вміння працювати у групі, спілкуватися, бути толерантними один до одного.
Майстер клас інтегрованого заняття
за темою «Україна : краса та щедроти»
1.Вправа «Асоціації»
Вчитель пропонує учасникам побудувати однакові башточки з шести цеглинок, не називаючи кольору. Учасники приходять до висновку, що можна підібрати до кожної цеглинки слово-асоціацію за кольором. Педагог пропонує пов’язати ці слова з народними символами України. Після цього обирається ведучий, який перелічує названі символи , а учасники складають башточки відповідного кольору. Одним з варіантів підбору слів-асоціацій є загадування загадок про символи України.
Червоний – калина
Зелений – Карпати
Синій – Дніпро
Жовтий – пшениця
Блакитний – мирне небо
Помаранчевий – чорнобривці
- Вправа «Вирости речення»
Кожній групі учасників пропонується скласти речення за поданим початком, викладаючи цеглинки на стіл. Кожен учасник по черзі додає своє слово та викладає цеглинку. Спікеру пропонується озвучити складене речення та підрахувати кількість слів. Педагог звертає увагу на можливість використання у реченнях вже складених слів –асоціацій.
Варіанти початку речення:
Ми пишаємося …
На Україні …
Україна багата …
Милують око …
У моїй країні …
Моя Батьківщина …
- Вправа «Крилата руханка»
Педагог демонструє на екрані зображення птахів, що занесені до Червоної книги України та пропонує учасникам виконати відповідні рухи.
Пелікан . Пелікан набирає у великий дзьоб рибу, а потім їсть її відціджуючи воду.
Утримати цеглинку під підборіддям.
Чапля жовта. Чапля полює на водних тварин, стоячи довго і нерухомо в водоймі. Вода холодніше тіла птиці. Оскільки ноги не захищені навіть пір’ям, то чапля скорочує їх кровопостачання, щоб втрачати менше тепла.
Зігнути у коліні праву ногу та поставити на неї цеглинку.
Лунь степовий. Лунь степовий живиться різними дрібними тваринами, яких ловить на землі: дрібними ссавцями, птахами, плазунами й комахами, але основною складовою частиною їжі є мишовидні гризуни, їх він ловить завжди, особливо під час перельотів.
Розвести руки в сторони, покласти на зовнішній бік долоні по цеглинці. Зробити махи руками.
Поєднати усі рухи разом.
- 4. Вправа « Подорож країною».
Педагог пропонує прокласти шлях до районних центрів Сумської області та розповісти про за допомогою знаків символів чим славиться цей край.
1 цеглинка відповідає 20 км
Викласти необхідну кількість цеглинок, відповідно до відстані від Сум до вказаного населеного пункту. Скласти символ з конструктора LEGO систем.
Суми – Кролевець 180 км ( Центр поліського ткацтва, символ рушник)
Суми – Глухів 140 км (Гетьманська столиця, символ булава)
Суми – Путивль 100 км (Колиска Партизанського руху)
Суми – Тростянець 40 км (Пам’ятка архітектури Круглий двір)
Суми – Недригайлів 60км (Пам’ятник мамонту).
- Рухливо-ритмічна вправа «Марш українських козаків»
Отже ігрова технологія LEGO відповідає ідеям, втіленим у Концепції Нової української школи, заслуговує на увагу педагогів та глибоке вивчення. Проте варто пам’ятати, що LEGO не є панацеєю. Це лише допоміжна ланка освіти, націлена на гармонійний розвиток дитини. Чи збагатить вона методичний арсенал учителів початкової школи, залежить від прогресивності їх педагогічного мислення, ініціативності, прагнення до самовдосконалення.
Знайти оптимальні способи ефективного навчання учнів з LEGO допоможуть такі рекомендації:
- LEGO – один з елементів уроку, який необов’язково має бути на кожному уроці, однак системне його застосування – запорука досягнення результативності в роботі з дітьми;
- LEGO на уроці має допомагати, а не заважати, тому важливо продумувати місце його в структурі уроку та передбачати час;
- використання LEGO супроводжується шумом, створеним брязкотінням конструктора, розмовами учнів; не вимагати цілковитої тиші, а заохочувати до спілкування;
- не пропонувати дітям готових рішень, давати можливість реалізувати власні задуми; дотримуватись принципу відкритого закінчення, коли відповідями в завданні можуть бути кілька варіантів і всі вони правильні;
- усвідомлення не домінуючої, а регулюючої позиції учителя, заміна ролі педагога-виконавця на роль педагога-дизайнера.